fbpx

Wie runt jouw business, jij of jouw klant?

door | jun 7, 2021 | Blog | 0 Reacties

Gek word ik ervan! Ik vind het zo niet meer leuk!
Gefrustreerd vertelt ze haar verhaal. 

Deze vrouw draait een online programma met klanten. Lekker makkelijk, lekker in een groep juffie spelen en meer vrije tijd in haar agenda. Niks bleek minder waar. 

Ze werkt harder dan toen ze nog 1-op-1 trajecten deed. Oké, er zijn ook meer klanten nu dan toen. Maar dat hele ‘opschaal-gebeuren’ was toch bedoeld om meer ruimte te creëren?! Waarom eindigt ze de dag dan om 17:00 met haar tong op haar schoenen? (En onder ons gezegd gaf ze toe vaak in de avond de laptop ook nog even open te klappen, anders had ze ’s ochtends zo’n enorme to-do lijst). 

Het begint aardig op een loondienst te lijken en ze voelt zich slaaf van haar eigen bedrijf. En daar ben je geen ondernemer voor geworden.

Nu kunnen er 101 redenen zijn waarom deze vrouw zich zo voelt. Maar een van de allerbelangrijkste is, dat zij vergeten is om grenzen te stellen. Regelmatig kwam het voor dat een klant uit haar programma even wilde bellen. Of een vraag via de mail stelde, waar die eigenlijk niet voor betaald had. 

Klinkt misschien een beetje hard, maar de bakker geeft je ook niet zomaar 4 moorkoppen bij je gesneden wit. Jij weet heel duidelijk van tevoren of dat bij de actie of aankoop hoorde. 

De grap is dat ik heel vaak dingen langs de Bakkerslat leg. Doet een bakker dit ook? Helpt mij altijd enorm om dingen in perspectief te zien. Vanuit ondernemers-, en klantperspectief.

Anyway, terug naar deze vrouw. Blijkbaar hadden haar klanten het idee dat ze altijd toegankelijk voor hen was, buiten de groep. Of ja, ze wisten het ergens wel dat het niet de bedoeling is. Maar het is toch maar een korte vraag? Kan toch even tussendoor? Ik wil niet alles met de groep delen…

Tel even op vanuit het perspectief van de ondernemer dat je 20 klanten hebt, die allemaal een ‘korte vraag’ stellen. 

Klinkt ineens even anders, toch?

Dat is de reden dat meer persoonlijke aandacht gewoon een andere investering vraagt. 

Maar vrijheid in jouw bedrijf, plezier hebben en energie overhouden BEGINT met grenzen stellen. We kennen allemaal de algemene voorwaarden (die nooit iemand echt leest en die je hopelijk nooit nodig hebt, omdat iemand de factuur niet betaalt), maar er zijn maar weinig ondernemers die van tevoren aan duidelijk verwachtingsmanagement doen. Waardoor je klanten een enorme ruimte geeft om over jouw grens heen te gaan, simpelweg omdat ze niet weten dat die grens er zo duidelijk lag. 

Als mijn kind vraagt: mag ik een snoepje? En ik antwoord: ik heb het liever niet. Wat denk je dan dat hij zegt? (Mijn kind ook hè, neem dat even mee in je antwoord😉). Die voelt ruimte. En terecht, want ik ben niet duidelijk genoeg.

Mijn klanten krijgen altijd, naast de geldende algemene voorwaarden, een documentje digitaal te ondertekenen. Daar staan simpelweg de werkafspraken in en die zijn dus bekend. Houd iedereen zich daaraan? Niet altijd. En dat vraagt dus van mij, net zoals ik dat bij mijn kinderen doe, dat ik de grens nog even opnieuw stel. Kregen mijn klanten voorheen in het groepsprogramma dan nooit een antwoord als ze mij mailen of appen tussendoor? Zeker wel, want ik vind mijn werk ook nog eens super tof en sta graag naast mijn klant. Maar dat gaf ik zelf weg als ik de tijd weg te geven had. En niet omdat het van mij verwacht werd.

My business, my terms.

Herken jij nou delen van bovenstaand verhaal en voel je aan alle kanten dat er voor jou of van jou nog te veel verwacht wordt, wat je lastig vindt? Dan heb ik iets tofs voor je. Op 18 juni geef ik de gratis Midzomer Boost Your Business workshop, waar onder andere dit soort onderwerpen aan bod komen en meer. Lees er hier alles over en meld je direct gratis aan.

Heeft mijn bericht je geraakt?

Laat hieronder een reactie voor me achter

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This