‘Gek word ik ervan! Ik vind het op deze manier niet meer leuk!’
Gefrustreerd vertelt ze haar verhaal.
Deze vrouw draait een online programma met klanten. Lekker makkelijk, lekker in een groep juffie spelen en meer vrije tijd in haar agenda. Althans, dat dacht ze toen ze op deze manier haar aanbod de wereld in slingerde.
Niks bleek minder waar.
Ze werkt harder dan toen ze nog 1:1 trajecten deed.
Oké, er zijn ook meer klanten nu dan toen. Maar dat hele ‘opschaal-gebeuren’ was toch bedoeld om meer ruimte te creëren?! Waarom eindigt ze de dag dan om 17:00 met haar tong op haar schoenen? (En onder ons gezegd gaf ze toe vaak in de avond de laptop ook nog even open te klappen, anders had ze ’s ochtends zo’n enorme to-do lijst).
Het begint aardig op een loondienst te lijken en ze voelt zich slaaf van haar eigen bedrijf. En daar ben je geen ondernemer voor geworden.
Nu kunnen er 101 redenen zijn waarom deze vrouw zich zo voelt. Maar een van de allerbelangrijkste is, dat zij vergeten is om hele duidelijke grenzen te stellen. Regelmatig kwam het voor dat een klant uit haar programma even wilde bellen.
Of een vraag via de mail stelde, waar die klant eigenlijk helemaal niet voor betaald had.
Maar ja, “kleine moeite, groot plezier”. En ze heeft nu eenmaal een groot hart voor haar klanten.
Ik herken het. Ik deed dat ook. Totdat het niet meer ging. Echt niet meer ging. En het mij bijna mijn business kostte….
Klinkt misschien een beetje hard, maar de bakker geeft je ook niet zomaar 4 moorkoppen bij je gesneden wit. Jij weet heel duidelijk van tevoren of dat bij de actie of aankoop hoorde.
De grap is dat ik heel vaak dingen langs de Bakkerslat leg.
De vraag: doet een bakker dit ook? Helpt mij altijd enorm om dingen in perspectief te zien. Vanuit ondernemers-, en vanuit klantperspectief.
Anyway, terug naar deze vrouw. Blijkbaar hadden haar klanten het idee dat ze altijd toegankelijk voor hen was, buiten de groep. Of ja, ze wisten het ergens wel dat het niet de bedoeling is. Maar het is toch maar een korte vraag? Kan toch even tussendoor? ‘Ik wil niet alles met de groep delen…’ werd er ook weleens heel eerlijk bij vermeld.
Tel even op vanuit het perspectief van de ondernemer dat je 20 klanten hebt, die allemaal een ‘korte vraag’ stellen.
Klinkt ineens anders dan, toch? Wanneer iedereen een korte vraag stelt, keer 20…….
Dat is de reden dat meer persoonlijke aandacht gewoon een andere investering vraagt van een klant.
Mijn 1:1 klanten krijgen eigenlijk alles. Volle bak support, tussendoor vragen stellen. Ik ben er voor je, all the way. En daar vraag ik ook een andere investering voor dan bijvoorbeeld mijn jaarprogramma, waar mijn klanten een andere route volgen en een andere manier van coaching krijgen.
Vrijheid in jouw bedrijf, plezier hebben in wat je doet en energie overhouden om nog die moeder/partner/vriendin thuis te kunnen zijn, BEGINT met grenzen stellen. We kennen allemaal de algemene voorwaarden (die nooit iemand echt leest en die je hopelijk nooit nodig hebt, omdat iemand de factuur niet betaalt), maar er zijn maar weinig ondernemers die van tevoren aan duidelijk verwachtingsmanagement doen.
Een duidelijk overzicht met de verwachting die jij ten aanzien van jouw klant hebt en vice versa (want, wat mogen we van jou verwachten tijdens dit traject??). Waardoor je klanten een enorme ruimte geeft om over jouw grens heen te gaan, simpelweg omdat ze niet weten dat die grens er zo duidelijk lag.
Als mijn kind vraagt: mag ik een snoepje? En ik antwoord: ik heb het liever niet. Wat denk je dan dat hij zegt? (Het is mijn kind ook hè in dit voorbeeld, neem dat even mee in je antwoord als je bedenkt hoe die hiermee om zal gaan 😉).
Die voelt ruimte natuurlijk! En terecht, want ik ben niet duidelijk genoeg. Er is nog een gaatje tot een ja. En trust me, die van mij zoekt net zo lang naar argumentatie tot er duidelijkheid komt. Vandaar dat ik altijd direct een duidelijke ja of nee over de schutting gooi.
Mijn klanten met wie ik een langdurige en persoonlijke samenwerking aanga, krijgen ook altijd (naast de geldende algemene voorwaarde) een documentje in PDF.
Daar staan simpelweg de werkafspraken in en die zijn dus bekend bij aanvang.
Houd ik me altijd strak aan de regels? Niet altijd. Want ik ben op papier niet bereikbaar in het weekend en in de praktijk doe ik dat wel. Maar dat is mijn keuze. Want ik vind mijn werk ook nog eens super tof en sta graag naast mijn klant. Er zijn situaties die zich niet over een weekend heen laten tillen.
Maar dat geef ik zelf weg als ik de tijd weg te geven heb.
En niet omdat het van mij verwacht word.
My business, my terms.
Herken jij nou delen van bovenstaand verhaal en voel je aan alle kanten dat er voor jou of van jou nog te veel verwacht wordt, wat je lastig vindt? Dan heb ik iets tofs voor je. Morgen geef ik mijn gratis masterclass “Staan voor wie je bent” en jij kunt daar nog bij zijn. 9:30-11:00, lekker in je pyama als je wilt. Schrijf je hier direct in
Je gaat o.a. ontdekken
- Hoe jij (nog) succesvoller kan worden door meer voor jezelf te durven kiezen (zonder dat de hele familie gillend bij je wegloopt).
- Hoe jij niet meer 3 uur over een blog hoeft te doen, omdat hij er gewoon uitVLAMT met alle liefde en passie die er in jou zit (en die ene klant in je dm zit met de vraag of je even met haar kan bellen over een samenwerking.
- Hoe je omgaat met klanten die over jouw grenzen gaan (kijk eens even hoe gestroomlijnd jouw business gaat verlopen, dat scheelt tijd en energie!).
- Hoe jij beter jouw tijd kunt managen, zodat jouw to-do lijst aan het einde van de dag af is zonder zweet in je bilnaad (ontspanning 2.0).
- Hoe jij ervoor zorgt dat jouw partner net zo enthousiast is als jij over jouw bedrijf (en wie weet ook nog waar dat toe leidt in de slaapkamer 😜).
- Plus, ik deel met jou een hele handige tip op het gebied van communicatie die ik mijn klanten altijd meegeef, zodat jouw NEE voor altijd voor de ander volstaat.
0 reacties