Hoe een Netflix serie een heel groot probleem blootlegde in mijn Instagram

door | mei 16, 2022 | Blog | 0 Reacties

Ik vroeg laatst Netflix tips en die kreeg ik. Een van de genoemde series was ‘Selling Sunset’. Over een groep vrouwelijke makelaars die huizen verkopen in Hollywood en Beverly Hills.

Je voelt hem al aankomen: het is plastic fantastic.

Toch bleef ik kijken. Gefascineerd.

Het is inmiddels mijn eigen studie geworden naar menselijk gedrag. Niet alleen on screen, maar ook de analyse waarom mensen hier naar kijken op het tv scherm. Want de serie gedraagt zich als “reality”. Maar als je er bewust naar kijkt, zie je gewoon dat alles geënsceneerd is.

Niemand lijkt ook vraagtekens te zetten bij het feit dat er een cameraman in bed tussen ligt bij een romantisch moment, waarbij een van de dames ten huwelijk wordt gevraagd en super spontaan reageert.

Maar het is vermakelijk. Verslavend. Je wil weten wat er gebeurt. Hoopt misschien zelfs dat die top haalbaar is en je op die luxe manier je dagen kunt slijten.

Het is hetzelfde fenomeen met deze serie voor mij, als wat ik op Instagram tegenkom (overigens ook gewoon op het nieuws, maar daar hebben we het vast in het najaar nog over 😉). De legio mensen die bijna gedachteloos achter mooie plaatjes aanrennen. Voorgespiegeld krijgen hoe mooi the view on top is en hoe moeiteloos dat gaat. Vaak ook op prachtige hakken en haar wat altijd direct van de kapper lijkt te komen.

Niemand schijnt zich druk te maken om wat er achter de schermen bij deze accounts en ondernemers plaatsvindt. Het harde werken. De tranen. De frustratie. Ontevreden klanten. We willen in dat mooie plaatje geloven.

Het geeft ons verlangen. Dat willen we ook. Maar WAT willen we dan eigenlijk? Want als ik heel eerlijk met je ben, wil ik de meeste shizzle helemaal niet die bij een groot bedrijf komt kijken. En met groot bedoel ik een bedrijf wat minstens multiple 6 figures draait. Je kunt het allemaal bouwen zoals je wil, maar met sommige zaken komt gewoon shizzle mee. Punt.

Dat we ineens zien wat er werkelijk gebeurt achter de schermen, daarmee wordt het rauw en confronterend. De realiteit kickt in dat het niet allemaal rainbows & unicorns is aan de top. Dat men niet zo vrij was als gezegd werd. Dat er mega omzetten binnenkomen, maar men niet gelukkig is.

Dit is overigens het moment waarop ik nog iets dichter naar mijn scherm toe schuif. Want ik hou van rauw en echt. Ga aan van mensen die oprecht zijn. Zeggen hoe het werkelijk is en geen million dollar plaatje voorhouden met 3 uur werken in de week. Tuurlijk kan dat, 3 uur werken en een miljoen verdienen. Maar niet in de fase waar jij in zit. Daar gaat heel wat overheen en daar heeft men het bijna nooit over.

Je kijkt altijd naar de versie van iemand die al jaren bezig is op te bouwen en ook gewoon allerlei lagen door heeft gewerkt om er te komen. En uiteraard zijn er uitzonderingen. Maar die zijn er maar heel weinig in verhouding tot het aantal ondernemers in ons vakgebied.

Komt, omdat er nog hele andere dingen onder de oppervlakte spelen die maken dat je ‘nog niet daar bent’. Wat “daar” dan ook voor jou is (heb jij al jouw eigen definitie helder van wat succesvol zijn betekent??)

Hele andere issues zijn er, die jij aan te kijken hebt, voordat je ook maar ergens ECHT kunt gaan groeien naar dat “succesvolle bedrijf” waar je bij anderen misschien bijna van kwijlt.

Spoiler alert: jouw oplossing zit niet in de 5 stappen naar 10K-modellen. Je hoeft ook niet nog harder te gaan werken. Jij mag jouw eigen definitie aanhouden en zelf bepalen waar jouw bedrijf uiteindelijk heen mag (en vooral: HOE).

Kijk naar mensen hoe zij werkelijk zijn. Durf kritische vragen te stellen (hé, ze zegt dit maar ik zie dat en dat). Geloof niet zomaar alles wat je overal ziet.

Het helpt jou verder helpen in het proces dat leven heet. Maakt je bewust van de wereld en de mensen om jou heen. Niet alles is wat het lijkt. Is ALLES mogelijk? Ik geloof van wel. Maar dat komt wel met een prijs en het is aan jou om te beslissen of je de prijs wilt betalen.

Maar vooral wens ik jou dat jij zelf mag bepalen wat je wil, met wie en waarom. Dat je jezelf de ontspanning gunt van jouw manier. Dat je geen perfect plaatje najaagt, waar je later om moet huilen. Want ook om een succesvol bedrijf kun je soms huilen, als het niet zo bouwt dat het precies om jou en wie jij bent heen past.

PS: op 13 juni a.s. geef ik mijn livedag “Ondernemen vanuit jouw hart”. Een magische dag waarin ik, samen met een groep van max. 20 vrouwelijke ondernemers, met jou ga deepdiven in jou en jouw bedrijf. Wat wil je werkelijk en hoe kom je daar? Deze dag gaat jou helderheid over jouw bedrijf (en pad) verschaffen en de eerste stappen laten zien. Volledig verzorgd met lekkere lunch op een speciale, intieme locatie. Nu nog voor de early bird prijs van 77,- ex. Lees er meer over en bestel direct jouw ticket via www.madelonrijkers.nl/live

Heeft mijn bericht je geraakt?

Laat hieronder een reactie voor me achter

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This