Ik had een hele tijd geleden een mooi gesprek met een klant. Er zat een hardnekkige overtuiging bij haar. Een stemmetje dat zei: dat grote succes, dat is niet voor jou. Jij bent dat niet waard. En je verliest je partner erdoor als je echt heel veel geld gaat verdienen.
Hardnekkig stemmetje, kan ik je vertellen.
Wat er gebeurd was met deze vrouw, was iets dat heel veel van mijn klanten gebeurt.
Ze hebben de overtuiging ontdekt (yay!). Ze koppelen hem vaak aan een bulk term (zoals ‘moneymindset-issues’) en gaan er voor aan de slag met een coach, hypnotherapeut of familie-opsteller. Soms met succes. En soms niet.
Zo ook mijn klant.
Al langer was zij bezig met een overtuiging “bestrijden”. En ik kan je vertellen, het kostte haar heel veel tijd, geld en energie.
Nu is zij wel typetje “hard werken voor je geld” en die trekt ze overal en altijd door. Ook als het gaat om persoonlijke ontwikkeling 😉.
Totdat ik tegen haar zei, toen ze met mij ging samenwerken: ‘Weet je wat we gaan doen? We gooien het eens over een andere boeg met dit hardnekkige stemmetje van jou.’ (want hé, de definitie van waanzin is steeds hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten toch?)
Ik geloof dat het ego er alles aan doet om jou te houden waar je nu zit. In dit level van ondernemen, met bijpassende omzet en klanten. Dat ken je nu en is dus vertrouwd. Om een nieuwe situatie als “veilig” te kunnen laten voelen, zal het brein de ervaring ervan moeten hebben.
Wat het brein dus liever vermijdt, die nieuwe ervaring.
Catch-22.
In plaats van hard werken aan het weghalen van de overtuiging, kun je er namelijk ook omheen werken. Ik hou van minimale input en maximale output. Simpelweg door op te merken waar die overtuiging in de weg zit (wanneer je een specifieke situatie tegenkomt weet jij inmiddels wel wat jouw brein gaat doen) en daar kies je gewoon een andere actie.
Een voorbeeld ter illustratie om het even beeldend te maken hoe simpel het is? Oké dan.
Stel, mijn klant heeft een grote potentiële klant op het oog. Die wellicht die felbegeerde 15K in mijn klant wil investeren. Dat is een bedrag waar mijn klant naar toe werkt. Met die klant heeft ze een salescall. Voordat ze die salescall gaat doen, gaat ze eerst met haar partner in gesprek over het bedrag dat ze mogelijk gaat verdienen de dag of week erna. Partner reageert goed en het brein krijgt een vertrouwen boost dat niet iedereen bij haar weg zal lopen als ze heel veel geld verdient.
Hoe ik dat zo stellig kan zeggen? Partners en familie of vrienden lopen niet zomaar weg, alleen omdat jij meer geld gaat verdienen. Geld is bijna nooit het issue.
Tadaaaa! Dat is een manier om jezelf te helpen om die overtuiging heen, i.p.v. heel hard proberen die overtuiging uit jouw hoofd te krijgen. Leer er gewoon mee omgaan, zodat je weet wat je nodig hebt om door te kunnen groeien. Werk wat minder hard en leef wat meer met plezier.
Dit voorbeeld is net zoals rust in je hoofd. Die niet bestaat! Het is onhaalbaar en de hele goegemeente werkt zich te pletter voor: rust in dat hoofd. Terwijl ze veel meer rust zouden kunnen ervaren, wanneer ze oké zouden kunnen zijn met de onrust. Er gewoon niet meer naar hoeven luisteren.
Get my drift?
Je snapt, deze dame haalde natuurlijk die 15K dame binnen als klant. Omdat ze ook gewoon zo goed is. En die partner? Die is er ook nog steeds 😉.
Mission accomplished.
0 reacties