Het is prachtig weer. Het is rond een uur of elf in de ochtend en mijmerend hang ik een beetje loom op vrijdag op mijn bankje in de lentezon.
Ik staar naar mijn Blauwe Regen, die voor het eerst in 4 jaar eindelijk vol in de bloei staat. Terwijl ik geniet van de vleugen bloemengeur die van de bloesem afkomt, valt het mij op hoe mooi de metafoor is van die Blauwe Regen met het ondernemerschap (4 jaar wachten op de bloemen, die wel steeds water geven en de takken helpen om de tegen overkapping te kunnen groeien).
Ik geniet van het momentje met mijn 4 jaar oude plant (boom? Struik?), haal diep adem om alles in mij te voelen leven en bemerk dat het weer aan mij trekt.
Dat âgevoelâ.
Ik voel het al een tijdje trekken. Dat fluisterende stemmetje dat steeds weer zegt, dat ik het anders mag doen. Echt anders. Dat ik niet meer hoef te luisteren naar alles wat ik geleerd heb, maar mag kiezen wat nu nog dienend is van al die kennis.
Maar dat ik ook nog meer mag blootleggen van wat ik zie in de wereld. En als je mij al wat langer volgt, weet je dat ik daar al mee begonnen ben. Getuige het prachtige No Sales Event wat we 11-11-2021 hebben neergezet.
(by the way, wil je nog genieten van een prachtige, inspirerende speellijst die we gebruikt hebben? De nummers van die dag en nog veel meer, om jou te helpen in de juiste energie en frequentie te gaan zijn. Beluister hem lekker hierÂ
Dat event kwam recht uit het hart. Het mijne en die van andere topondernemers die hetzelfde voelden.
Maar het mag dieper. Nog meer Madelon. Nog meer staan voor mijn waarheid, zodat ik jou mag laten zien hoe jij kan gaan staan voor jouw waarheid. En daarmee echt kunt kiezen voor wat jij wil, maar ook durft te zeggen wat jij te zeggen hebt. Zodat jouw mensen voor jou en voor henzelf durven kiezen.
Ripple effect.
Jij mag kiezen voor jouw verlangen en waarheid en ik hoop hiermee te bereiken dat jij niet gaat kiezen voor een ideaal dat niet waar is, noch dat past bij wat jij nodig hebt.
Er is namelijk al een tijdje iets dat mij opvalt (en bij brede navraag bleek ik bij lange na niet de enige te zijn die dit opviel). Coachland is een casino geworden. Je kunt er als klant jouw geld brengen, maar the house always wins.
Op een enkele klant, die de jackpot wint, na.
Het is misschien een hele lelijke metafoor, en misschien trap ik nu op veel tenen (overigens over die tenen: wie de schoen pastâŠđ€Ș), maar ik zal dit toelichten. Want het gaat zo erg over geld nu (op meerdere levels trouwens) en het gaat mij aan mijn hart.
En ik zal je vertellen waarom.
Klanten-aantallen en omzet zijn een beetje het doel geworden (en natuurlijk gaat dit niet over iedereen, voordat ik straks weer berichten krijg van mensen die roepen: ik niet!). Er wordt een enorme marketing gevoerd, waarbij de beloften en krachttermen niet van de lucht zijn. Wij (business-, en aanverwante coaches) weten allemaal waar de magische woorden zitten om klanten naar ons toe te trekken (magnetisch dan hĂš đ). Prijzen kunnen niet hoog genoeg zijn en het moet steeds maar meer. Want ja, je moet wel een doel hebben om naar toe te werken wanneer je dit doel afgetikt hebt.
Potentiële klanten zijn zover in hun lange weg, dat ze misschien zelfs wel al wanhopig zijn. Omdat ze zo graag willen slagen met wat ze zo diep van binnen voelen. Wanneer ik jou zou voorspiegelen dat je binnen 6 maanden 10K per maand gaat verdienen, lieg ik er niks aan. Dat kan. Het bestaat. Andere ondernemers doen het ook, dus waarom jij niet.
Want ondernemen an sich is de moeilijkheid niet persé.
Alleen in de praktijk gebeurt dat (bijna) nooit, omdat we allemaal weten (ja, jij ook als je heel eerlijk bent) dat er bij deze klanten zoveel zaken aangekeken moeten worden. Overtuigingen komen langs, energielevels, stemmetjes, etc. die jou belemmeren om direct door te stomen naar de top.
Nu weet ik toevallig (de voordelen van een enorm netwerk hebben en met iedereen babbelen), dat de succesratio van ondernemers die inderdaad succesvol bakken omzet verdienen na zoân traject met een (business)coach), best heel laag is. Dat neemt niet weg dat die businesscoaches wel heel goed werk afleveren (vast niet iedereen, maar daar heb ik dan weer geen zicht op).
Want het gaat niet direct om de kwaliteit van een programma, als wel de verwachting over wat het je precies oplevert. En die laatste is altijd moeilijk met coaching, want dat is al van zoveel variabelen afhankelijk.
De resultaten liggen alleen vaak op een ander vlak. Klanten gaan transformaties door, waardoor ze zich fijner voelen. Zekerder. De business gaat zeker vooruit. Het zijn eigenlijk de resultaten die je nodig hebt, maar jij zoekt in eerste instantie naar omzetstijging. Want daarvoor ben jij ingestapt. En heel vaak is dat niet de uitkomst waar je mee wegloopt (om het simpele feit dat dat dan vaak pas daarnĂĄ komt, omdat je je blokkades doorbroken hebt).
Hoe lekker is het, wanneer geld een logisch voortvloeisel is uit de stappen die je gezet hebt? Maar dat we dit aan de voorkant met zân allen wat helderder voorhouden, zodat de verwachting beter klopt met het resultaat.
Want het uiteindelijke resultaat (wat dus an sich briljant is, want de klant groeit als een malle op allerlei vlakken) dat de klant heeft is niet zoals het vaak in de marketing voorgedaan wordt. Overvloedige euroâs die consistent moeiteloos naar je toe vliegen. Waarom denk je dat er vaak vervolgtrajecten zijn? Om door te pakken op wat neergezet is. En dat is alleen maar LOGISCH, alleen is die hele communicatie en verwachting over wat er werkelijk plaats gaat vinden vaak niet helder. Noch reĂ«el.
Overigens zijn er ook een aantal coaches bij die niet helemaal alles leverden wat de klant verwachtte te krijgen (zo zie je maar hoe belangrijk het is om helder te zijn in wat jij wel en niet doet en dat retestrak te communiceren bij aanvang). Dit zijn overigens ook vaak trajecten van 5-cijferige investeringen en de mensen die ik spreek geen slachtoffer-types.
Dat je het even weet.
Wat er veel gebeurt zeker bij businesscoaches, is dat veel mensen heel ver van hun eigen kern worden afgedreven (geen aanname, gebaseerd op heel veel mensen die met hetzelfde probleem lopen). Moeten doen zoals het stappenplan of de coach zegt.
Dat is DE manier naar die 10k (en die 10K gebruik ik een beetje als algemeen voorbeeld, maar dat kan elk bedrag zijn). De stappen kloppen vaak. Dus er is niks aan gelogen. Als het maar zo doet, zoals zij zeggen, dan heb je 10K. En doe je dat niet, is het jouw schuld.
In de basis waar, omdat het klopt wat deze coaches zeggen. Het klopt allemaal!
Er zijn alleen een hoop factoren die maken dat dit alleen voor een enkeling zo simpel werkt.
Dat die manier van ondernemen misschien helemaal niet past bij wie JIJ bent en hoe JIJ in elkaar steekt en het lekkerste werkt, wordt niet echt meegenomen. Maar JIJ bent degene die daar uiteindelijk wel verantwoordelijk voor is. Om goed te kijken of een bepaalde aanpak wel strookt met wat jij wil. Of een bepaalde aanpak niet juist dat in jou aanwakkert, wat jouw grootste valkuil is.
Voorbeeld voor mijn klanten is aangaan op de doorpak-mentaliteit. Zelf type âniet lullen, maar poetsenâ zijn, alles het liefst alleen doen, actie in de taxi, gaan met die banaan.
En keihard aan alles trekken voor succes, tot je uiteindelijk niet meer kan.
En dan heb je nog die ton niet verdiend dat jaarâŠ..
Omdat ik zo veel mensen ken (klant-kant en coach-kant), zit ik op veel inside info (wat niet altijd leuk is, kan ik je vertellen. Sommige mogen hopen dat ik nooit mijn memoires op mijn sterfbed schrijf). Altijd eenzijdige info, dat wel. Soms niet, want dan heb ik het zelf meegemaakt. Ik stond erbij en ik keek ernaar.
Maar ik weet heel goed hoe betrouwbaar een bepaalde bron is. Zeker als verschillende mensen iets delen over een en dezelfde persoon.
(Zo ben ik overigens OOK Â groot voorstander van een Zwarte Lijst van klanten die we onderling delen, maar dat kan AVG technisch niet. En ik kan het vanuit ethisch oogpunt ook niet tegen een concullega zeggen, wanneer ik zie dat er iemand bij hen instapt die bij 3 andere coaches (!) een spoor van vernieling heeft achtergelaten. Door bijvoorbeeld de facturen niet te betalen. Of de coach altijd de schuld te geven van het niet slagen en dat dan 3x zeg maar. True story dit)
Anyway, Â het mes snijdt aan 2 kanten en de medaille heeft 2 zijden. Jij als klant mag jezelf beter onderwijzen als het gaat om de vraag: wat is nu
- Wat ik werkelijk wil en komt dat overeen met wat de coach aanbiedt
- Of je bereid bent om het werk ervoor te doen en het geduld kunt opbrengen om die Blauwe Regen tot bloei te brengen
- Of je durft te vertrouwen dat alles wat jij gespiegeld krijgt nodig is om verder te groeien en daarmee toch stappen te blijven zetten
Wij, coaches aan de andere kant, mogen wat mij betreft eens eerlijk zeggen wat de werkelijke resultaten in percentages zijn van klanten die omzetstijgingen hebben na het werken met ons (en niet alleen maar die 2 eruit pikken die wel die 10K haalden na het eerste traject).
We mogen weer beter luisteren naar wat de klant werkelijk nodig heeft en hen niet Ja Nee & Amen te verkopen, om ze vervolgens door onze trechter te duwen met de rest.
Dat is toch ons vak? Iemand dat verkopen wat ze echt nodig hebben? Of ben ik hier te veel de hulpverlener die ziet wat er onder die centen-verlangens van sommige van mijn collegaâs zit?
Ik denk dat beiden waar is. Ik ben die hulpverlener die ALTIJD anders naar mensen kijkt en wil helpen. En ik heb oog voor de verlangens van die klant. Ook de verlangens die ze zelf nog niet zien of voelen.
En ik heb oog voor de verlangens die ik zelf heb. Ik run geen liefdadigheidsinstelling, nog kun je mijn prijs vergelijken met een patatje met (hoewel dat allemaal zo snel in prijs stijgt tegenwoordig, dat ik me afvraag of die mij niet volgend jaar gewoon inhaalt).
Maar als ik de laatste tijd mensen voor mij krijg die leeg zijn gehaald (ja sorry, ik zeg het even rauw hoe het is, maar het gaat soms over lijken), waardoor ze niet meer verder kunnen⊠dan gebeurt er iets met mij.
Mensen die huilend op de call hangen, omdat ze nog steeds niet geholpen zijn. En ze willen het wel anders doen, maar de pot is leeg en het vertrouwen is eigenlijk ook gewoon weg in het feit of iemand hen nog wel echt gaat geven wat ze nodig hebben. Wat van mij vraagt dat ik puin moet gaan ruimen om hen (wanneer de match er aan alle kanten wel is, ze boekten toch een call) het vertrouwen te kunnen geven dat het dit keer wel gaat lukken.
Alleen op een andere manier dan zij tot nu toe gedaan hebben. âCause thatâs me.
Op zoân moment gaan bij mij alle alarmbellen af.
En dit soort calls met dit soort verhalen gebeurt niet 1x, dus daarom dit hele lange bericht. (No worries, ik tref het ook niet 3x per week)
In eerste instantie ging ik natuurlijk naar binnen: waarom gebeurt mij dit steeds in calls? Waarom tref ik steeds dit soort verhalen? Is er iets in mijn bewustzijn dat aangekeken mag worden?
Waarom vertellen mensen mij al deze verhalen?
Ik heb lang gedacht dat ik een aantal money mindset issues over het hoofd had gezien, maar ik heb gevoeld dat hij daar niet persé zit. Ik ben hier en ik krijg deze mensen voor mij, omdat een van mijn gaves is dat ik altijd nog een andere oplossing zie. Zie hoe het anders kan. Durf te gaan staan voor een mening en een werkwijze kan dragen die haaks staat op de gevestigde orde (die overigens in deze tijd op alle vlakken snel aan het afbrokkelen is in de wereld).
Het gewoon anders kan doen.
En heel goed ga op geven, zonder mijn grenzen over te gaan en teveel te geven. Want denk ook weer niet dat ik de plaatselijke dierenopvang ben, die gratis en voor niks iedereen een plekje biedt.
Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, om het anders te doen. Het vraagt wederzijds vertrouwen en eerlijkheid. Openheid van zaken voor beide partijen. Goed vertrouwen.
Daarom heb ik achter de schermen een aantal dingen gedaan, die geen enkele businesscoach mij zou aanraden, maar die ik wel steeds meer ging voelen dat ik dat wilde. Op het gebied van uitgestelde betaling, ruimte, etc.
Want als iemand WERKELIJK wil, en bereid is om het werk te doen, dan wil ik helpen. Soms is dan ruimte nodig. Niet mijn strakke betalingskaders. Dat zetten we dan ook echt op papier, want ik ga wel voor ruimte EN commitment. Ik ben all-in en dat verwacht ik van jou ook. Het is, hoe je het wendt of keert, een ondernemersrisico en die kennen we allemaal.
Ik zeg altijd bij mijn matchcalls wanneer het geld een ding is (wat gewoon vaak zo is, want niemand heeft tegenwoordig een vol spaarvarken staan ergens): als geld de enige reden is dat je niet met mij kan samenwerken, dan lossen we dat op. Bij sommigen blijkt dan, dat er nog een batterij andere tegenwerpingen zijn en dat is ook oké.
Maar als je wil, dan maken we het mogelijk. Binnen dat wat voor mij ook redelijk voelt (ik doe niet aan 3-jaars aflossingen mensen).
Waarom dit verhaal? Omdat ik heul veul geld verdienen gewoon niet zo belangrijk vind.
Dat is mijn pad. En ik claim hem.
Ik doe er niet meer aan mee. Aan dit spel van meer en meer en meer.
Ik wil weer naar mensen kijken. Ik wil de businesscoach zijn die beiden met je doet: persoonlijke en businesscoaching. Waarbij het eerste de boventoon voert en we samen kijken naar wat JIJ nodig hebt om jouw leven en bedrijf te runnen op een manier die bij jou past. Omdat ik zo geloof dat het samen op moet gaan en ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Resultaten die passen bij jouw ambitie, leven en waar werkelijk jouw aandacht naar toe wil gaan.
Ga je dus voor het grote geld en hoe interesseert je niet hoe je er aan komt? Denk jij nog dat daar jouw grote bevrediging zal zitten? Hoef je niet bij mij te zijn. Ik stel geen omzetdoelen voor klanten. Ik ga je niet vertellen wat DE manier is. Ik ga jou helpen om JOUW manier te vinden. En alles aan te kijken wat er in de weg staat om daar te komen. En dat je daarmee 2 ton zou verdienen is dan mooi meegenomen. Moet je lekker zelf weten. Het is alleen geen doel op zich.
Ik doe wat ik doe met mijn klanten, zodat geld energetisch ook zijn weg naar je toe kan vinden. Want met alleen een plan en strategie ben je er niet (en als je op mij lijkt, dan zou ik deze zin even 3x lezen met al je harde geploeter).
Alleen dat is niet zaligmakend. Je kunt omzet-technisch natuurlijk ver komen. Maar tegen welke prijs? Er komt een keer een âenergetisch plafondâ en die valt niet weg te plannen. Wat voor briljante acties je ook inzet.
Ik draai geen grote aantallen klanten. Maar heb wel een schare aan klanten die soms jaren en programmaâs met mij meelopen. Die het alleen met mij willen. Omdat ze weten wat ik hen breng. Daarom draag ik mijn prijs en waarde met verve en een opgeheven hoofd. Die waarde heeft het, foâ sure. En het hoeft ook eigenlijk niet meer te worden, het is goed zo. Want wie dien ik daarmee?
Kom ik aan een âplafondâ met tijd? Dan kan ik nog steeds alle kanten op.
Want ik zit niet vast in mijn bedrijf.
En waarom ik als âbusinesscoachâ geen tonnen omzet verdien?
Omdat ik hou van naar mijn Blauwe Regen staren om 11 uur in de ochtend. En ik het niet nodig heb, ook niet naar verlang met heel mijn hart. Ook niet om het uit te kunnen delen. Ook niet bereid ben te doen wat er voor nodig is om die tonnen omzet te draaien, die ik dan vervolgens weg mag geven. Ik geef liever op een andere manier weg. Daar verlangt mijn hart naar, helpen en genieten.
En als je ergens niet werkelijk naar verlangt, is het blijkbaar ook niet jouw pad en mag je dus bij jezelf voelen waar jij wel naar verlangt.
(Dit hele verhaal staat ook nog naast het feit dat ik een ander wereldbeeld heb en andere dingen zie t.a.v. het hele geldsysteem dan veel mensen om mij heen, maar dat verhaal begrijpt alleen een select few đ).
Neemt overigens niet weg dat ik ook mijn 15k maanden heb en mijn 5k maanden. Itâs all good. Fun fact: hoe meer ik geniet, hoe hoger mijn maandomzet blijkt te zijn. Laat dat een âmagnetische marketing boodschapâ voor jou zijn.
Een gewaardeerde collega vroeg mij onlangs, onder het genot van een kopje koffie: âWat zijn jouw ambities eigenlijk?â
Mijn antwoord was: âIk wil het gewoon naar mijn zin hebbenâ.
Ik schrok er zelf van, want tot niet zo lang geleden was ik super gedreven om grote impact te maken. En bereid om keihard voor te gaan. Met alles wat daarbij komt kijken. Ik leefde nog in de veronderstelling dat dit allemaal zo âmoeiteloosâ zou gaan.
Maar als je goed oplet, blijkt er achter de schermen veel meer nodig te zijn dan men het voor de schermen doet voorkomen. Ik ben ervan geschrokken, hoeveel mensen ineens toegeven dat ze eigenlijk helemaal vastzaten in een bedrijf dat het super goed deed. Dat je ineens hoort hoe bekaf ze zijn en het allemaal anders willen doen.
En ik ben er niet toe bereid. Ik vind het wel goed zo. Met mijn Blauwe Regen en mijn lekkere omzet. Dat vind ik nou ondernemerschap en maak gebruik van de vrijheid die het in zich heeft.
De transformaties van mijn klanten en de bevrediging die dat mij brengt (samen met de omzet) is goed zo. En het mag altijd meer.
Maar dit mag het gewoon zijn voor mij.
Maar mijn genieten hoeft jou geen halve ton te kosten. Dat ik op mijn zuignap naar mijn Blauwe Regen wil kijken, is niet jouw probleem. En hier komt de emotie vandaan die ik steeds voel bij bepaalde verhalen en posts wat mij triggert.
(Geen gein, hoorde laatst een verhaal van iemand die de prijs van een traject van een halve ton naar een ton was gegaan, seriously peopleâŠ.just me?)
Alle waar naar zân geld. Maar dan mag het ook echt waarde hebben. En als ik mijn oor goed te luister leg, is voor veel mensen die balans weg. En daarom dit bericht. Want het is dus niet alleen MIJN mening blijkbaar. Maar ik ben wel iemand die durft om het in de openbaarheid te brengen.
Maar ik wil het vooral ook gewoon echt naar mijn zin hebben in mijn bedrijf. En dat eerlijke verhaal gun ik jou ook. Een stevig fundament in wat jij wil, hoe jij lekker gaat. En dan vandaar uit steeds bijsturen en keuzes maken. Niet achteraf de hele shizzle, die 6 of 7 cijfers produceert, hoeven omgooien, maar direct uit de bron tappen van wat jij nu wil en nodig hebt (2 verschillende dingen trouwens).
En daarmee genoeg geld verdienen, want dat willen we als ondernemer allemaal anders waren we wel die liefdadigheidsinstelling gestart i.p.v. een bedrijf. Maar het mag naar jouw eigen maatstaf. Niet naar de maatstaven van anderen die vinden hoe jouw bedrijf er uit zou moeten zien.
Tot zover deze ontboezeming. Die iets langer uitviel dan ik dacht. Maar die wel nodig is om (hopelijk) duidelijk over te brengen hoe ik naar de wereld kijk en je eerlijk te vertellen dat jij in charge bent om goed op te letten. Om goed te kijken: wat heb ik nu echt nodig? Voelt dit kloppend?
Want ik kan soms naar je kijken en denken, lieverd.. denk even na. Wat zie je nu precies of wat wil je graag horen? Je bent in paniek, wordt gehypnotiseerd waar je bij staat en je laat het zelf ook wel een beetje toe, omdat je zo graag wil dat jij dat ook kunt halen. Je denkt dat je dit wil, maar wil je dat ook echt? Onder de omstandigheden die het met zich meebrengt.
En ik deel dit om een shoutout te doen, naar collegaâs. Dat de markt kapot gaat en mensen het alleen willen gaan proberen, omdat ze zo teleurgesteld raken in ons mooie vak. Jij en ik weten dat dit heel veel vertraging gaat geven in mensen hun groei (zowel zakelijk als privĂ©), maar het moet eruit.
En als jij dit leest en deze ontwikkeling ook waarneemt en er niet meer aan mee wilt doen, laten wij dan die nieuwe movement zijn. Weet dat je niet de enige bent die er zo in staat.
Alleen samen staan we sterk.
Want de wereld heeft iedereen nodig die hier op aarde iets moois wilde neerzetten. Vanuit welk doel dan ook. Als er maar een pure intentie achter zit.
Laat mij dan maar degene zijn die dit verhaal in de openbaarheid brengt. Born to do so.
Ik kan niet tegen roze olifanten in kamers en iets laten bestaan wat zoveel verdriet en ellende brengt.
Laten we er alsjeblieft samen wat moois van gaan maken
Tot zover.
Liefs, Madelon
PS: ik weet dat veel mensen zich niet bewust zijn van wat zij doen en het vanuit een juiste intentie denken te doen. Maar ik hoop zo dat we een movement kunnen creëren, waarbij de mens weer voorop staat. Meer verlangt mijn hart niet naar.
Kom maar door met die movement!!
We doen sticker en t-shirts, goed? đ
Ja BAM zo voel en zie ik het precies! En ik doe het ook my way en dat voelt goedđ
Precies, volg jouw eigen hart!